שלוליות החורף – טיול חורפי

 

הגשם סוף סוף הגיע אך אחריו מצפה לנו סופ"ש חמים וזה בדיוק ההזדמנות ליהנות מהיופי שהחורף מספק ולטייל בשלוליות החורף היפות והמטופחות הנמצאות בין אשקלון לקריית מלאכי. אז קחו מגפיים ובואו נצא 20170221_140024

מה זה שלוליות חורף?

מדובר על  מערכת אקולוגית עונתית וייחודית הנוצרת מהיקוות של מי גשמים ועליית מי תהום בקרקע בעלת שקעים, טבעיים או מעשה ידי אדם. האדמה מסוג נזאז, האופיינית לשפלת החוף, מונעת את חלחול מי הגשמים ותורמת אף היא להיקוות המים על פניה. כשפוסקים הגשמים והקיץ מגיע, מתייבשות השלוליות בהדרגה .זאת הסיבה שניתן למצוא סביב השלוליות עולם מיוחד, יפה ומסקרן  של צמחייה ודו חיים הפעילים בתקופת החורף ובקיץ נמצאים בתרדמה. בשל הפיתוח והעיור המואצים נמצאות שלוליות החורף בסכנת הכחדה שמביאה בעקבותיה הכחדתם של דו-חיים התלויים בשלולית כמו סלמנדרה, אילנית וקרפדה ירוקה.

באזורינו יש שתי שלוליות חורף מוסדרות שהביקור בהן הוא חוויה נעימה המאפשרת הפסקה חטופה לפיקניק משפחתי נחמד ומלא הנאה וידע – שלוליות החורף בהודיה ובשפיר.

שלולית החורף – הודיה

השלולית הזאת היא הפחות מוכרת מבין השתיים ולמי שיש זמן יכול למצוא באזור גם טיול קטן ביער, סיפור מורשת קרב, אתר ארכאולוגי ועוד.

בריכת הודיה היא בריכת חורף לא גדולה במיוחד הגובלת בפרדס ובחניון חורשת אורנים של יער כרמון. חניון האורנים הוא עצירה נוחה לכל המשפחה- המקום מוצל ויש בו שולחנות קק"ל נוחים. מהחניון ניתן לגשת לשלולית- ההליכה היא על "דק", שביל עץ נוח ונגיש לעגלות, שבקצהו מגיעים לשלולית המגודרת בצורה יפה ועל הגדרות שלט הסבר מאיר עיניים על מיני החיים והצמחייה הניזונים ממי הבריכה. חשוב לי להדגיש- מדובר על שלולית! אלמלא הפיתוח המושקע סביבה, רוב הסיכויים שהייתם חולפים על פניה בלי לשים לב. ולמרות זאת מדובר על נכס אקולוגי חשוב וההסבר הנהיר בשלט הופך את הטיול לחוויה יפה וחינוכית לכם ולילדים.

השלולית נמצאת ממש בסמוך לכניסה המערבית של יער כרמון וזאת הזדמנות גם לטייל ולספר על האזור בכמה מילים – בכניסה ליער תקבל את פניכם אנדרטה מרשימה לזכר חללי גבעתי שנפלו בקרבות מלחמת העצמאות. לא הרחק מהאנדרטה, על תל קטן, ניתן לראות את שרידי הכפר ג'וליס ובראשם המבנה שהוקדש לשיח' ח'יר. על פי אמונת התושבים נהרג השיח' בקרב נגד הצלבנים. הנוסע ויקטור גרן, ששוטט באזור במחצית השנייה של המאה ה-19, מספר בכתביו על קבר שיח' בשם שיח' מוחמד ועל כמה עמודי שיש שהיו מונחים על פי הבאר הסמוכה וסביב השקתות שליד הבאר, תיאור זה מזכיר את המצב באזור כיום ואם תטיילו קצת מסביב לשביל תוכלו לגלות גם בורות מים, שרידי כביש מתקופת המנדט ושרידי סוללת הרכבת התורכית שהובילה לבאר שבע.

20170221_140221

שלולית החורף- שפיר

בניגוד לשלולית בהודיה שסביבתה מרשימה אך השלולית עצמה פשוטה כאן הסיפור הפוך- באזור אורבני בין כביש לבית ספר ישנה שלולית יפיפיה שפשוט חובה לבקר בה. את השלולית ניתן לזהות בזכות עצי האקליפטוס הגבוהים המציינים את מיקומה. בעבר הבריכה שימשה להשקיית העדרים והגידולים החקלאיים של הכפר הערבי סוואפיר א-שארקיה. (ייתכן שהשם סוואפיר שומר על צליל שמו של היישוב הקדום שפיר, שנזכר במקרא בנבואת חורבן של הנביא מיכה: "עברי לכם יושבת שפיר… לא יצאה יושבת צאנן מספד בית האצל יקח מכם עמדתו" (מיכה א' 11).( בשנת 2007 נבנו ממזרח לבריכה אתר קראווילות ותחנת דלק, דבר שביטל את הניקוז ההיסטורי למקום. השלולית הרימה ידיים והתייבשה. מועצה אזורית שפיר וגופים נוספים התגייסו למען השלולית ופעלו למען הצלתה. ואכן הבריכה מתוחזקת בצורה מדהימה – גשרי עץ משקיפים על השלולית מלמעלה במרכזם מבנה מרכזי המשמש כמצפור לתצפית על העופות והשלולית ועצי האקליפטוס הטובלים במי הבריכה למטה יוצרים מראה קסום ומשרים אווירה רוגעת. לא להאמין שאנו מרחק פסיעה מכביש ראשי! כשתשבו על גדות השלולית תרגישו כאילו הזמן עוצר מלכת.

סמוך לשלולית הוצבו שולחנות פיקניק נוחים ומוצלים ופחי אשפה (בבקשה שימרו על הניקיון. הזבל שלנו הוא אחד הסיבות העיקריות לפגיעה ותמותה של בעלי חיים !) ואם יש לכם כוחות ניתן להמשיך מעט את הטיול הקליל וללכת מערבה על שביל שאורכו כחצי קילומטר ומגיע לאנדרטה לזכרו של הטייס אברהם דן שטהל. סמוך לאנדרטה ישנו גשרון קטן ממנו ניתן להשקיף על נחל לכיש ולהוסיף לחוויה החורפית.

שלולית שפיר

9 מחשבות על “שלוליות החורף – טיול חורפי

  1. smadarsebbane הגיב:

    קרן , כל חורף בהפסקות היינו מתגודדים סביב השלולית הזו שהיינו מכנים האגם של בית ספר, ומתחרים בזריקת אבנים. מקסים לראות כמה טיפחו את המקום.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה