עין קובי

חזרנו לשגרה ושמורות הטבע ומקומות החמד התרוקנו מהמבקרים הרבים שביקרו בהם. זה בדיוק הזמן לנצל את שעות אחר הצהריים הנעימות או את יום השישי המשפחתי לטיול קצר או לפיקניק בשטח. הפעם אמליץ לכם על המסלול המושלם המשלב טיול קצרצר, אטרקציה עם טיפת מים ומקום אידיאלי לפיקניק ..רק אזהרת מסע קטנה- הילדים לא ירצו ללכת משם..

20171011_111504

נתחיל ברקע היסטורי- המעיין ,הממוקם מרחק קצר מנחל רפאים, שימש את תושבי הכפר הערבי קאבו, שהיה עטור בבוסתנים ועצי פרי וננטש ב-1948. אך מקורו של היישוב ושמו קדומים יותר- מדובר על יישוב יהודי שהוזכר במשנה. היישוב היהודי הקדום קובי (ב' צרויה ורפויה) היה על הדרך מירושלים לביתר ומשם מערבה אל פלשת. מזהים את המקום עם היישוב העברי כַבּוֹן שבנחלת יהודה המוזכר בספר יהושע ט"ו, 40. כאן שכן היישוב כַּבּוּ שהופיע ברשימות היישובים אותם כבש סנחריב מלך אשור בדרכו מלכיש לירושלים. שמו של המקום בתקופת המשנה היה קוֹבֵי, סנהדרין צ"ה, א'. שרידי היישוב הקדום נמצאים בחורבת קוֹבִי, מצפון למעיין.

אז ממה ההתלהבות? עין קובי הוא מעיין שכבה הנובע מתחת לפני הקרקע בעומק של כ-4 מטרים בסלע. כדי להגביר את זרימת המים חצבו נקבה שאורכה הוא כ12 מטרים אל בריכה תת-קרקעית בעלת קמרון בסגנון רומי המלאה מים כל ימי השנה. וזה הכיף והאטרקציה הגדולה של המקום! כשתגיעו למקום חפשו את פתח המערה רדו במדרגות עד הבריכה- רוב הבריכה מגודר באזורים העמוקים שלה ונשאר רק שביל קצר ללכת בו במים (עכשיו- אחרי הקיץ החם גובה המים הוא מאוד נמוך- עד הקרסול ,אבל אחרי הגשמים יכול להגיע עד לירכיים) אחרי שתשתכשכו ותתלהבו קצת מהמרחב הנחמד טפסו לנקבה הנמצאת מולכם והתחיל לזחול.. הנקבה היא בערך גובה מטר וצרה אז הילדודס יהיו מבסוטים, אתם לעומת זאת, תתאמצו קצת יותר. הזחילה היא לא ארוכה ובסופה סולם גבוה ומחליק ליציאה מהמערה. במילה אחת- חוויה !! הילדים הולכים לעשות את המסלולון הקצר הזה במערה שוב ושוב פשוט הנאה. אתם בינתיים יכולים ליהנות מהשמורה היפה שאתם נמצאים בה. קק"ל השקיעו במקום ובאזור ניטע בוסתן יפיפה, יש שולחנות קק"ל ואפילו חניון מסודר ויפה עם ברזיה ללינת שטח. חוץ מהנוי והמערה ישנו גם מבנה אבן עתיק מהתקופה העות'מאנית בו גומחת תפילה הפונה לכוון מכה ששימש לתפילה. המבנה היה על שמו של ג'אמע שייח מחמוד אל-עג'מי וראשיתו במבנה קדום מהתקופה הרומית והתקופה הביזנטית בארץ ישראל. מולו נמצאת בריכת אגירה חיצונית וריקה שממנה זרמו המים אל חלקות שדה מעובדות.

כשהילדים יחזרו אליכם מהמערה, או תוך כדי אם בא לכם קצת שקט, תוכלו ליהנות מאחלה פיקניק/פק"ל קפה מוצל ורגוע במקום היפיפה הזה. פשוט תענוג של מקום למנוחה ושקט יחסית ממבקרים. אם אחרי הפיקניק יבוא לכם גם טיול קצרצר מהשמורה עצמה יש כמה מסלולים מסומנים. המסלול הקצר והנוח הוא המסלול המופיע ליד המבנה העתיק בסימון שבילים אדום הפונה צפונה. המשיכו אתו ובתוך דקות תגלו גרמי מדרגות מעץ המופיעים פה ושם, שיורידו אתכם לכיוון ערוץ נחל רפאים. בדרך תוכלו להיעצר בכל מיני פינות זולה מבודדות עם ספסלי עץ אחדים. השביל הזה נמתח לאורך פחות מקילומטר ומגיע על דרך עפר רחבה שממנה נשקפים הרי ירושלים במלוא תפארתם. אפשר לחזור באותה הדרך (הפעם בעלייה), או להמשיך ימינה עם השביל הירוק, ושוב ימינה בעיקול הראשון, עד שמגיעים בחזרה אל עין קובי. כל המסלול הזה הוא לא יותר מקילומטר וחצי.

בקיצור – טיול מושלם לזוג או עם ילדים למרות שטיפהל'ה רחוק מכרגיל אל תפספסו!

איך מגיעים: לדעתי הכי פשוט בוויז. אבל למי שאין מקווה שההסבר יעזור- מכיוון בית שמש עולים על כביש 375. סעו עד הכניסה לפארק בגין ( כמה מאות מטרים מזרחית לצומת צור הדסה.) שם יש שילוט מסודר עם השבילים השונים – דרך עפר מסומנת בירוק תיקח אתכם עד חניון עין קובי.

שבוע שגרתי ונעים

מחשבה אחת על “עין קובי

כתיבת תגובה